تاریخ و انشعابات ونخبگان عشیرة السواری

تاریخ و انشعابات ونخبگان عشیرة السواری

تاریخ عشیرة السواری


السُواری : سُواری از پرجمعیت ترین عشایر عرب خوزستان و اولین ساکنین شهرهای بستان (دشت آزادگان)و رفیع خوزستان هستند[۱]. شط هوفل ادامه رودخانه کرخه است که از میان شهر بستان و روستاهای کسر، سیدیه، مچریه، صاهندی، حمیدانی، دبیه می گذرد و به هور العظیم و هورالهویزه می ریزد[۲]. حاج عبدالغفار نجم الملک فرستاده ناصرالدین شاه در سال 1299هجری از بستان بازدید داشته است و در کتاب سفرنامه خوزستان، محمد دبیرسیاقی آورده است: اهل بسیتیین، سُواری بیست نفر کپرنشین اند[۳].[۱] سُواری از سه طایفه اصلی بیت نصر ، عواجه و البوناهی که هرکدام شیخ و بیرق یا همان نماد منحصربه فرد خود برخوردار هستند تشکیل شده است. عشیره سُواری در سراسر کشور پراکندگی دارد و امروزه بیشترین محل سکونت آنان جلگه استان خوزستان است و در شهرهای اهواز و رفیع و کارون و سوسنگرد و بستان و شوش و کارون و حویزه و حمیدیه بیشترین تمرکز و در شهرهای بهبهان و رامهرمز و دزفول و شوشتر و نی آباد و گتوند و محمره،خرمشهر و عبادان،آبادان و بوشهر و دیگر شهرهای ایران سکونت دارند[۴]. عشایر سُواری در کشورهای ایران و عراق و عربستان سعودی و یمن و مصر واردن و سوریه پراکندگی دارند.

  • عشایر السُواری از فرزندان ساری بن نبهان بن عمروالذهاب بن مالک بن جدل بن سلمه بن جامع بن عدی بن میاح بن اسامه بن ضبیعه بن عجل بن لجیم[پیوند مرده] بن صعب بن علی بن بکربن وائل[۲]بن قاسط بن هنب بن افصی بن دعمی بن جدیل بن اسد بن ربیعه[۳] بن نزار بن معد بنعدنان میباشد [۵].

سه طایفه السُواری از فرزندان ابوسوده بن حاجم بن سر بن ساری میباشند که دارای سه فرزند بنام های جمعه و فرج و سلطان بوده .

  • بشاره بن جمعه دارای سه فرزند بنام های نصر ، ناصر و نصیر بوده که هم اکنون طایفه السواری بیت نصر را تشکیل می دهند .
  • شیخ عواجه بن شبیب بن فرج، اولین رئیس بیت عواجه که طایفه بیت العواجه منتسب به اوست .
  • سلمان بن سلطان دارای سه فرزند بنام ناهی – نفاضی – شغنب  که طایفه البوناهی منتسب به آنان است.[۴]

معرفی نخبگان عشیرة السواری

پروفسوراحمد سواری متولد سال 1331 روستای دبیه بستان است وی مدرک دکترای اقیانوس شناسی خود را از دانشگاه ساوتمپتون انگلستان (تخصصی اکو فیزیولوژی آبزیان و اثرات آلاینده ها) اخذ نمود. وی 28 سال سابقه تدریس در دانشگاه های شمال و جنوب کشور را داشته و عمده کارهای انجام شده توسط ایشان بر روی خلیج فارس و دریای عمان بوده است. ایشان راهنمایی و مشاوره بیش از 200 پروژه دانشجویی در حد کارشناسی ارشد و دکترا، چاپ بیش از 150 مقاله علمی در مجلات معتبر علمی(ISI و علمی-پژوهشی)، ارائه بیش از 200 مقاله در همایش های معتبر علمی و اجرای بیش از 60 پروژه تحقیقاتی ملی و بین المللی را در سابقه علمی خود دارد[۶]. وی برای سالهای متمادی در مراکز تحقیقات شیلات جنوب و شمال کشور، مراکز محیط زیست به ویژه در خوزستان، بوشهر و هرمزگان، سازمان بنادر و دریانوردی، مرکز ملی اقیانوس شناسی، موسسات دریایی در انگلستان به ویژه ساوتمپیتون و لیورپول، موسسات دریایی در هالیفکس، انستیتو دریاچه های بزرگ کانادا در وینزر، مراکز علوم دریایی هند، کمیته علمی موسسه اقیانوس شناسی بین الدول اسلامی، کمیته تخصصی گروه علوم و فنون دریایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اکثر مجلات علمی در زمینه علوم آبزیان و .... فعالیت داشته است[۷].

انشعابات عشیرة السواری

یعود نسبها حسب الوثائق الی اماره زبید وقالوا بعض انهم من ال فتله القحطانیه

وفی عشائرالسعودیه انهم من ربیعه العدنانیه.

اما نخوت عشیره السواری هی اخوت حیاصه او اخوت ناصر

یسکنون النیسان والعمه والکسر و المچریه و الرفیع وجمیع مدن المحافظه

تتکون عشائر السواری من ثلاثه عشائر رئیسیه:

1) السواری البوناهی

و لناهی ثلاثه اولاد:

اسباهی

اشغانبی(ابو عشیره الشغانبه البوناهی فی العراق)

انفاظی(ابو عشیره النفاظات البوناهی التی تعد الیوم من بیت اعواجه)

2) السواری بیت نصر

 

3) السواری بیت اعواجه

 

و تتکون عشیره السواری البوناهی من:

1) بیت احسین یراسهم حالیا الشیخ حمدان ابن المرحوم شیخ حسن ابن امشیهد

ابن خلف ابن احسین ابن اسعید ابن اسباهی ابن ناهی(بیت اسباهی رئاسه العامه)

و منهم المرحوم حاج شیخ جبارالفهد الخلف (عم شیخ حمدان)

و اولاد شیخ حسن المشیهد هم:

المرحوم شیخ فالح الحسن المشیهد

المرحوم شیخ محی الحسن المشیهد

المرحوم شیخ جرمل الحسن المشیهد

شیخ حمدان الحسن المشیهد

المرحوم شیخ امیر الحسن المشیهد

المرحوم شیخ حبیب الحسن المشیهد

المرحوم شیخ حمید الحسن المشیهد

المرحوم شیخ عبدالزهرا الحسن المشیهد

الشیخ الدکتور احمد الحسن المشیهد

الشیخ صباح الحسن المشیهد

2) بیت مسعد و یراسهم حالیا شیخ عبدالزهرا ابن المرحوم حجی شنان

ابن شذر ابن عوده ابن ادوین ابن مسعد ابن اسباهی ابن ناهی (بیت اسباهی رئاسه العامه)

3) بیت سویعد= بیت داغر-بیت جابر-بیت امعارچ-بیت احسونی

4) بیت حمد

5) بیت اطبینه

6) بیت اجباره

7) بیت صبار

8) بیت چولان

1) بیت نصر: تتکون عشیره السواری بیت نصر من:

بیت نصر وهم بیت الرئاسه و هم اربعه حمائل: بیت مزبان/بیت درباش/بیت امشالی/بیت صبی

منهم شیخ چاسب المرحوم شیخ شنته

و منهم مطشر بن یاسین الجنزیل

و منهم کاظم الدعیسان داغر السلمان و عزیز الشنته و کریم الشنته

و رحیم الحاج عبدالله و انعیمه المطیلج و المرحوم اطعیمه المطیلج

بیت عاتی من بیت نصر

2) البو عبدالنبی

3) المناصیر

۴) الغوازی:وهم ثلاثه حمائل البودوه/الویحات/بیت سرداح

5) البو بریهی

6) بیت اغدیر

7) بیت صبی

۸ ) بیت عتیوی

۹ )المطارده

۱۰) بیت حشف

۱۱) بیت الصبی

۱۲) البوخویر

۱۳) المناصیر

۱۴) بیت فضیل

۱۵) الضیاغم

1- فخذ فضیل

11- فخذ عبدالله

2- فخذ مشالی

12- فخذ آل جویبر

3- فخذ صبی

13- فخذ المطاردة

4- فخذ البعبد النبی

14- فخذ خوین

5- فخذ حشف

15- فخذ النصیر

6- فخذ الغوازی

16- فخذ عتیوی

7- فخذ البخویر

17- فخذ غدیر

18- فخذ الویعی

۸) فخذ الببریهی

19- فخذ الجمال

۹) فخذ المناصیر

 بیت اعواجه من:

1) بیت اعواجه و هم بیت الرئاسه و منهم الشیخ عبود ابن ابوریشه

و الشیخ کریم ابن حمید الخلف و الحاج رحیم ابن المرحوم شیخ خلف ابن شیخ شقاتی

و لفته الرحما ابن شیخ جبار و حجی هترو ابن صالح ابن شیخ امهودر

و حمید ابن شیخ امحمد الموسی

2) بیت منسی (البوشاهین)

3) الدبات

2- الثعالب

3) بیت فرج

4) بیت حسن

5) بیت حمدان

۶ ) بیت الحجی

7) الگرف

۸) الرویشد

9 ) النفاضات: یعود نسبها الی انفاظی ابن ناهی جد عشیره البوناهی

10 ) الدبوسات

۱۱ ) الذهیبات :یعود نسب هذه العشیره الی ذهب بن بشاره بن ساری

12) حمولة بیت اسلیم و هی تتکون من فخذین 1- بیت امحیبس 2- بیت فدعم و من بیت فدعم استقل بیت باسم بیت حسان ویراسهم قبل الحرب امحمد الجبیره ثم بعد کاظم الزیاره وفی النهایه الاستاد جاسم امحمد الجبیره و یتکون عددهم اکثر من 200 عایله و بیت حسان فقط اکثر من 50 عایله .یسکنون فی الاهواز و الخفاجیه و منهم فی العراق

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

آیه 13 ازسوره 49 قرآن (سوره حجرات)=(شعب ) یعنی قبیله بزرگ و (قبیله ) یعنی جماعتی کوچک از مردم .در این آیه شریف می خواهد ریشه تفاخر به انساب را قطع کند، لذا می فرماید: ای مردم ما همه شما را از یک پدر و مادر (آدم و حوا) آفریده ایم و همه شما از آن دو نفرمنتشر شده اید و بصورت اجتماعات مختلف و اقوام گوناگون درآمده اید، پس بایکدیگر تفاخری در نسب و تفاوتی در ریشه و اساس ندارید و این گوناگون نمودن شمابرای این بود که از یکدیگر تشخیص داده شوید و بتوانید یکدیگر را بشناسید و ائتلاف وتعاون داشته باشید وگرنه شما بر یکدیگر کرامت و برتری ندارید، تنها چیزی که در نزدخدا احترام و کرامت محسوب می شود، مسأله تقوی است که تنها وسیله برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت می باشد. و این کرامت هدفی است که در راه کسب آن هرگزتزاحم و تدافعی بین افراد مطرح نمی شود به خلاف سایر اهداف و غایات مانند ثروت ،ریاست ، جمال و… که لازمه بدست آوردن آنها، رو در رو شدن و جنگ و درگیری است . و سپس در مقام تأکید این معنا می فرماید خداوند دانا و آگاه است ، بنابراین اختیارتقوی به عنوان منشأ کرامت ، به جهت علم و احاطه او به مصالح بندگان است و می داند که کرامت تقوی یک غایت حقیقی است و اهداف دیگر باطل است (همچنانکه پرچم لا اله الا الله حق است و غیر آن باطل می باشد) .(تفسیر المیزان)

کلمات کلیدی
آخرین مطلب
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی